חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך קונים תפילין?

מזל טוב! הבן שלכם הגיע לגיל מצוות!

זהו מאורע משמעותי בחיי בנכם, שלא יישכח לשנים רבות. אתם מתרגשים וגם הוא… אבל ממה מתחילים: איך קונים, מה המחיר, מה כדאי, מאיפה כדאי?
אז כאן תמצאו מדריך קצר לקניית בטוחה של תפילין כשרות.

נתחיל קודם כל בשאלה, מהן התפילין?

התפילין הם מעין קופסאות מעור, שבתוכן ארבע פרשיות מהתורה הכתובות על קלף, ונקשרות ברצועות על הראש ועל היד.

  • פרשיות התפילין – הפרשיות כתובות על קלף שעשוי מעור בהמה, ובהן כתוב בכתב יד עם דיו על ידי סופר סת"ם ירא שמים (המוסמך ברבנות). הפרשיות עוסקות בזיכרון יציאת מצרים, בקבלת עול מלכות שמים ועול המצוות, וכמובן שנזכרת בהן מצוות הנחת התפילין עצמה.
  • בתי התפילין – עשויים מעור של בהמה הכשרה לאכילה , לרוב מעור בקר שהוא גמיש יותר ונשמר יותר. הכנת בתי התפילין היא תהליך ארוך ומורכב.
    הבית של תפילין של ראש מכיל ארבעה תאים קטנים שלכל אחד מהם מכניסים פרשה נפרדת, ובבית של תפילין של יד ישנו תא אחד ובו כל הפרשיות כתובות על קלף אחד ארוך. לאחר הכנסת הפרשיות למקומן בתוך הבית, סוגרים את הבית על ידי תפירה ב'חוט' העשוי מגידי הבהמה.
  • רצועות התפילין – עשויות גם הן עשויות מעור של בהמה כשרה, מוכנסות בחור המיועד להן בבית, ואיתן קושרים את הבתים על הראש והיד.

אז אחרי שהבנו ממה עשויות התפילין – למה יש כל כך הרבה רמות מחיר לתפילין? מה ההבדל?

כמו בכל מוצר בו קיים יחס בין איכות הייצור למחירו, כך (להבדיל בין קודש לחול) גם יש הבדל באיכות רכיבי התפילין, ומכאן ההשפעה על המחיר הסופי.
כך למשל בבתי התפילין קיימים שני סוגים עיקריים:

בהמה דקה – אלה תפילין "פשוטות" יותר העשויות מבהמה דקה, כלומר עור של צאן (כבשים ועיזים). חשוב לציין שתפילין גם אלה כשרות וניתנות להנחה לכתחילה. בשל דקות העור הן פחות עמידות לאורך זמן.

בהמה גסה – אלה תפילין מהודרות יותר העשויות מבהמה גסה, כלומר עור של בקר. תפילין אלו עמידות יותר ונשמרות לשנים רבות; וכמובן שהן יקרות יותר.

כמו כן יש הבדל בבית של ראש האם התאים נפרדים ממש לכל גובהם, או ששמו מעט דבק ביניהם ('רוב פרודות' או 'פרודות לגמרי'), האם השתמשו בחתיכה אחת של עור לעיצוב הבית, ועוד ועוד.
גם בפרשיות התפילין עצמן יש הבדל: מהי איכות הקלף, מהי איכות הכתב (מבחינת נוי הכתיבה), וכן ישנו הבדל בין כתב אשכנזי לכתב ספרדי (הפונט האשכנזי מורכב יותר ולפיכך גם יקר יותר). לכן יש פרשיות פשוטות וכשרות, ויש איכותיות ומהודרות יותר.

איך קונים תפילין

יופי. אז עכשיו אפשר לקנות תפילין?

כמעט. עוד קצת ואתם שם…
גם המנהג בו אתם נוהגים או העדה שאליה אתם משתייכים חשובים בהחלטה על רכישת התפילין.
בנוסף לתפילין הרגילות השכיחות (המכונות 'תפילין רש"י'), קיימים מספר סוגים נוספים של תפילין (לפי מנהגים שונים: 'רבנו תם'; 'חב"ד'; ועוד) ההבדל בניהם הוא בדרך כלל בסוג הכתב ובסדר הנחת הפרשיות.
אם אינכם יודעים על מנהג מיוחד אצלכם במשפחה, עליכם לרכוש תפילין 'רש"י' (בכתב אשכנזי או ספרדי, לפי מנהג האב)

אז כמה עולים תפילין?

תפילין 'בהמה דקה' – מחירן מתחיל ב-1990 ש"ח.

תפילין 'בהמה גסה' פרודות לגמרי – מחירן מתחיל ב3000 ש"ח ומעלה

חשוב מאוד לקנות תפילין ממקום מוכר שנותן אחריות ומגיעות עם תעודה לאחר בדיקה.
תפילין המוצעות למכירה במחיר נמוך מדי, צריכות להדליק נורה אדומה אצלכם, כי הן עלולות להיות מזוייפות (הבתים או הפרשיות או הרצועות), ולכן גם לא כשרות, או שהן 'יד שנייה' וכדומה.

טיפ חשוב!
לאחר קניית התפילין חשוב מאוד לשמור על קדושתם באופן כללי ולנהוג בהן כבוד, אך גם לשמור על גופם, שלא יינזקו חס ושלום: יש להקפיד שלא יימצאו במקום לח ולא יבואו במגע עם מים, וכן לא להניחם במקום בו הם חשופים לשמש או לחום גבוה.

שיהיה המון מזל טוב.

*כל הזכויות שמורות לממעמקים.

דילוג לתוכן